Veelgestelde vragen energielabel (FAQ)

Algemene vragen

Wat is een energielabel?

Een definitief energielabel laat zien hoe energiezuinig uw huis is. Het label maakt duidelijk welke energiebesparende maatregelen mogelijk zijn. De labelklassen voor woningen lopen van A t/m G. Woningen met een A-label zijn het energiezuinigst, woningen met een G-label zijn het minst energiezuinig. Het label geeft ook een overzicht van woningkenmerken, zoals het woningtype, isolatie, beglazing en verwarming. Bij de verkoop of verhuur en oplevering van uw woning moet u een energielabel laten registreren.

Wat zijn de voordelen van het energielabel?

Een energiezuinige woning heeft minder energiekosten en biedt meer comfort. Koopwoningen met een groen energielabel worden daarom sneller verkocht en voor een gemiddeld hogere prijs, dan woningen met een rood label. Sinds 1 januari 2015 is het aanzienlijk voordeliger en eenvoudiger (online) om een definitief energielabel aan te vragen.

Is het voorlopige energielabel dat ik van de overheid heb gekregen voldoende bij de verkoop van een woning?

Nee, het voorlopige energielabel is een schatting op basis van openbare gegevens over de woningen in Nederland en geeft alleen een eerste indicatie. U moet deze controleren en indien nodig aanpassen. Het kan zo zijn dat eigenaar/ eigenaren van een woning energiebesparende maatregelen hebben getroffen na oplevering van de woning. De eigenaar moet bewijs aanleveren dat de maatregelen zijn genomen door bijvoorbeeld facturen, foto’s of een verkoopbrochure van de woning digitaal aan te leveren. Vervolgens volgt er een controle op afstand door een onafhankelijke deskundige. Pas dan kan het definitieve energielabel worden vastgesteld.

Wat als ik geen energielabel overdraag bij de verkoop of verhuur van mijn woning?

Dit kan u een boete opleveren. Sinds 1 januari 2015 controleert en handhaaft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en riskeert u een boete. Deze boete kan oplopen tot 405 euro als u bij de verkoop of verhuur van uw woning geen energielabel kunt overhandigen.

Ik heb een energielabel die nog vijf jaar geldig is. Moet ik nu alsnog een energielabel online aanvragen en registreren?

Nee, uw label is dan gewoon nog vijf jaar geldig en kan gebruikt worden bij overdracht van de bijbehorende woning.

Hoe lang zijn de oude energielabels nog geldig?

Het energielabel dat voor 2015 is opgesteld is, evenals het nieuwe energielabel, 10 jaar geldig (vanaf de opnamedatum).

Hoe kan ik een definitief energielabel aanvragen?

Via de webapplicatie op deze site kunt u zelf online het definitieve energielabel aanvragen. U dient daarvoor de volgende vijf stappen te doorlopen:

  • U logt in met uw DigiD (of eHerkenning voor commerciële eigenaren).
  • U controleert de gegevens van de woning en past waar nodig deze gegevens aan. Bijvoorbeeld of u dubbel glas of vloerisolatie heeft. Dit zijn maximaal 10 vragen.
  • U levert het bewijs van energiebesparende maatregelen digitaal aan. Door bijvoorbeeld een bouwtechnisch rapport, een factuur of foto’s te uploaden in de webapplicatie. De webapplicatie geeft aan welke maatregelen bewezen moeten worden.
  • U kiest een erkend deskundige uit een lijst die de gegevens en de bewijsstukken gaat controleren.
  • U verstuurt de gegevens.

Vervolgens controleert de erkend deskundige (bijvoorbeeld een makelaar of energieadviseur die hiervoor is opgeleid) de ingevulde gegevens. Deze deskundige is onafhankelijk. Na goedkeuring van de gegevens ontvangt u uw definitieve energielabel. Dit energielabel wordt automatisch geregistreerd. Dit is dan ook het energielabel dat u moet overhandigen bij verkoop of verhuur van uw woning.

Hoe lang duurt het om een definitief energielabel aan te vragen?

Hoe snel u het definitieve energielabel ontvangt na het digitaal versturen van de woninggegevens en bewijslast hangt af van twee factoren:

  • Of het aangeleverde bewijs voldoende is en volstaat;
  • De reactietijd van de erkend deskundige.

Wat kost een definitief energielabel?

Voor de controle van uw gegevens betaalt een bedrag aan de erkend deskundige. De erkend deskundige bepaalt zelf het tarief. De kosten hiervoor kunt u terugvinden in de webapplicatie bij de keuze van een erkend deskundige. De tarieven lopen uiteen van enkele euro’s tot enkele tientallen euro’s.

Hoe komt de overheid aan de gegevens voor het voorlopige energielabel?

De rijksoverheid heeft het voorlopige energielabel gebaseerd op verschillende openbare gegevens, zoals het bouwjaar en het soort woning.

Kan ik als erfgenaam ook een energielabel aanvragen?

U ziet de betreffende woning pas in het woningoverzicht als u bij het kadaster bekend bent als eigenaar van de woning. Als u niet bij kadaster bekend bent als de eigenaar, kunt u een koppelingsverzoek indienen via de knop ‘Woning zoeken’, rechtsonder op de eerste pagina na inloggen. Na versturen van uw verzoek, wordt uw aanvraag gecontroleerd, en na goedkeuring kunt u de woning vinden in het woningoverzicht. U kunt dan een energielabel via de webapplicatie aanvragen.

Vragen over de werking van de applicatie

Ik vind het digitaal aanvragen van een energielabel lastig. Kan er iemand met mij meekijken en helpen invullen?

Bij het opstellen van het definitieve energielabel komt er in principe niemand bij u thuis. U kunt wel ondersteuning vragen via de helpdesk Energielabel. Er zitten daar dagelijks medewerkers voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. U kunt hen bereiken via 0800-0808 of helpdesk@energielabel.nl. U kunt de helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken. Daarnaast is het mogelijk dat energieadviseurs of makelaars u helpen bij het doorlopen van de webapplicatie. Dit is echter afhankelijk van het aanbod vanuit de markt en mogelijk kunnen hiervoor extra kosten worden gerekend. U kunt er wel nog steeds voor kiezen om door een energieadviseur een maatwerkadvies op te laten stellen. Hierbij komt een energieadviseur de woning opnemen, waarna advies wordt gegeven over energiebesparende maatregelen. Bij het maatwerkadvies (ook wel Energie-Index genoemd) ontvangt u gratis een definitief energielabel, maar een dergelijk advies zal over het algemeen wel duurder zijn dan alleen het aanvragen van een definitief energielabel via deze webapplicatie.

Ik weet mijn DigiD niet meer, wat nu?

U kunt opnieuw uw DigiD opvragen via het inlogscherm van DigiD of de site van DigiD.

Kan iemand anders het definitieve energielabel voor mij aanvragen?

Ja, dat kan. U kunt iemand anders machtigen om uw energielabel voor u te regelen. Vraag in dat geval een machtiging aan. Kijk voor meer informatie op machtigen.digid.nl, of bel de DigiD-helpdesk op 088-123 65 55.
U kunt ook ondersteuning vragen via de helpdesk Energielabel. Er zitten daar dagelijks medewerkers voor u klaar om uw vragen te beantwoorden. U kunt hen bereiken via 0800-0808 of helpdesk@energielabel.nl. U kunt de helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken. Daarnaast is het mogelijk dat energieadviseurs of makelaars u helpen bij het doorlopen van de webapplicatie. Dit is echter afhankelijk van het aanbod vanuit de markt en mogelijk kunnen hiervoor extra kosten worden gerekend.

Kan ik tijdens het invullen de gegevens opslaan, en later verder gaan?

Ja, uw gegevens worden door de webapplicatie automatisch opgeslagen. Zo kunt u op een later moment de webapplicatie verder invullen.

Vragen over het invullen van de webapplicatie

Ik weet het bouwjaar van mijn woning niet, wat nu?

U kunt het bouwjaar van uw woning vinden in een document, bijvoorbeeld een ver- of aankoopbrochure van uw woning of een bouwtechnisch keuringsrapport.

Hoe weet ik of in mijn woning energiebesparende maatregelen zijn aangebracht?

In de webapplicatie wordt per energiebesparende maatregel uitgelegd hoe u dit kunt herkennen. Door rustig door de webapplicatie heen te lopen, krijgt u met een filmpje en in tekst meer uitleg.

Hoe kan ik bewijzen dat er energiebesparende maatregelen in mijn woning zijn aangebracht?

U kunt dit bewijzen door het uploaden van documenten zoals een factuur, een aan- of verkoopbrochure of door foto’s te nemen en te uploaden. Per energiebesparende maatregel staat in de webapplicatie hoe u dit moet doen. Als u rustig door de webapplicatie loopt, krijgt u met een filmpje en in tekst meer uitleg.

Wat als ik niet kan bewijzen dat er energiebesparende maatregelen zijn aangebracht in mijn woning?

Indien u uw energiebesparende maatregelen niet kunt bewijzen door bijvoorbeeld een foto, factuur of verkoopbrochure, kunt u contact opnemen met de helpdesk energielabel via 0800-0808 of helpdesk@energielabel.nl. U kunt de helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken.

Ik heb een energieneutrale woning, wat moet ik dan invullen?

U kunt dan gewoon per maatregel aangeven wat er aan maatregelen in uw woning zit. Aan het eind krijgt u dan ook nog de mogelijkheid om een paar uitzonderlijke energiebesparende maatregelen, zoals triple glas, in te vullen.

Wie is de onafhankelijke (erkend) deskundige?

De deskundigen zijn professionals die al werkzaam zijn binnen dit vakgebied, zoals energieadviseurs, makelaars en bouwtechnici. Zij zijn opgeleid om te bepalen of de aangeleverde gegevens (het bewijs) van de woningeigenaar correct zijn.

Wat doet de erkend deskundige?

De erkend deskundigen bepalen aan de hand van het aangeleverde bewijs of de gegevens correct zijn ingevuld. Het zijn professionals, werkzaam in de branche en speciaal opgeleid om de energielabel aanvraag te beoordelen.

Hoe moet ik een erkend deskundige selecteren?

U kiest zelf een erkend deskundige uit een lijst in de webapplicatie. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor de laagste kosten. De deskundigen bepalen namelijk elk hun eigen tarief voor het controleren van een aanvraag. U kunt ook zoeken naar een specifieke erkend deskundige, of kiezen op basis van de reactietijd van de erkend deskundige.

Waarom moet ik een erkend deskundige betalen?

U betaalt voor het werk dat de erkend deskundige doet om het bewijs van uw woning te controleren, en het energielabel te registreren. De deskundigen bepalen elk hun eigen tarief. Een overzicht van erkend deskundigen en hun tarieven vind u in deze webapplicatie.

Hoe moet ik de erkend deskundige betalen?

Dat kan via iDEAL, of via een factuur. Dit verschilt per deskundige, sommige bieden beide betaalmogelijkheden aan en sommige één betaalmethode. De betaalmogelijkheden staan per erkend deskundige aangegeven in de webapplicatie.

Mag ik mijn verkoopbrochure als bewijs gebruiken bij de aanvraag van een energielabel?

U mag de verkoopbrochure gebruiken als bewijsstuk bij de woningkenmerken.

Waar moet een verkoopbrochure aan voldoen als ik deze als bewijslast wil gebruiken?

In de verkoopbrochure moet het adres of de bouwlocatie van uw woning zijn vermeld. Ook moet duidelijk zichtbaar zijn wie de verkoopbrochure heeft opgesteld. De kenmerken van uw woning moeten helder beschreven zijn in de brochure. Er mag geen onduidelijkheid zijn over de aan- of afwezigheid van bepaalde woningkenmerken. Bij twijfel of onduidelijkheid kan aanvullende onderbouwing nodig zijn. De verkoopbrochure dient opgesteld en ondertekend te zijn door een makelaar, die al dan niet is aangesloten bij een van de brancheorganisaties: NVM, VBO, NVR of Vastgoed Pro. Tevens moet er een overzichtspagina met alle te bewijzen energetische kenmerken aan toegevoegd zijn. Vraag uw makelaar voor meer informatie.

Technische vragen

Het lukt mij niet om in te loggen, hoe kan dat?

Als het u niet lukt om in te loggen, kunt u het beste contact opnemen met de helpdesk Energielabel via 0800-0808 of helpdesk@energielabel.nl. U kunt de helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken.

De webapplicatie geeft bij het opstarten steeds een foutmelding. Wat nu?

Neem bij foutmeldingen direct contact op met de helpdesk Energielabel via 0800-0808 of helpdesk@energielabel.nl. U kunt de helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken.

Ik kan niet zien of ik betaald heb. De webapplicatie lijkt vast te lopen tijdens de betaling.

Als u betaald heeft, krijgt u hiervan een melding. Krijgt u deze niet te zien, neem dan contact op met de helpdesk Energielabel via 0800-0808 ofhelpdesk@energielabel.nl. U kunt de helpdesk van maandag tot en met donderdag tussen 8:00 en 20:00 uur en op vrijdag tussen 8:00 en 17:00 uur bereiken.